Wat zijn de kenmerken van een goed logo?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Niels Moons
Niels Moons
Niels is Design Director bij OPgemerkt. Hij volgt de trends in grafisch design op de voet.
Een logo laten maken? Waarom zou je en waarom is het zo belangrijk? Een logo is het visitekaartje van je merk of bedrijf. Je zorgt er dus maar beter voor dat het een goed logo is. Wat is dat nu precies, een goed logo?

Een goed logo is herkenbaar, tijdloos en eindeloos schaalbaar. Je legt meteen de associatie met het merk of bedrijf. Denk maar aan de ‘swoosh’ van Nike of de ‘drie strepen’ van Adidas.

Een logo is niet gebonden aan modetrends. Een goed voorbeeld is het Coca-Cola logo, dat al meer dan 125 jaar meegaat en een logo moet tot zijn recht komen op zowel een gigantische billboard van vijf meter bij twee meter als op de zijkant van een simpele pen.

Welk soort logo kies ik?

Coca-Cola-Logo

Woordmerk

Een logo dat enkel bestaat uit tekst (de merknaam) en dat in een passend lettertype wordt gegoten. Dat kan een bestaand lettertype zijn, maar je kan er ook zelf eentje maken. Dat laatste hebben ze gedaan bij Coca-Cola. Het resultaat is ondertussen uitgegroeid tot één van de meest herkenbare lettertypes ter wereld.

1caa032c47f63d50902b9d34492e1303

Beeldmerk

Hierbij wordt geen tekst gebruikt. Het logo wordt honderd procent grafisch opgebouwd. Je kan hierbij verwijzen naar je bedrijfsnaam, zoals bijvoorbeeld Apple of McDonalds. Het kan ook anders zoals de alom gekende ‘swoosh’ van Nike, die eigenlijk niet echt iets te maken heeft met de merknaam zelf.

Puma-Logo

Combinatie van woord- en beeldmerk

Uiteraard kan je de twee ook combineren. Een logo met enkel een grafisch element wordt overigens ook vaak vergezeld met tekst, (denk maar aan Puma), afhankelijk van hoe en waar het logo wordt gebruikt.

Hoe begin ik er zelf aan?

Regels zijn er niet echt. Designers houden trouwens niet van regels en willen het liefst geen beperkingen in hun creatief proces. Toch zijn er enkele logische stappen die de meeste designers volgen. Deze beginnen meestal na een briefing met de klant. 

Onderzoek

Dit is de belangrijkste fase. Google Images, Pinterest, LinkedIn…  dat zijn Websites waar je terecht kan tijdens de onderzoeksfase. Niet zozéér om te kopiëren maar wel om te kijken hoe je jouw logo kunt onderscheiden van de rest van de sector. “You gotta learn from the best, to be the best” Heb je een sportschoenen merk, gebruik dan geen omgekeerde “swoosh” als logo. Laat je inspireren en zoek je eigen stijl..

Schetsen

Zet zoveel mogelijk van je ideeën op papier. Breng je inspiratie tot leven! Dit hoeft niet altijd tot in detail uitgewerkt te zijn. De beste ideeën kunnen ontstaan uit een schets op een bierkaartje uit de kroeg.

Uitwerking

Werk je ideeën nu verder uit. Maak een digitale tekening in Adobe Illustrator of maak een moodboard om het gevoel van je merk of logo naar voor te brengen. 

Tijd om aan de slag
te gaan!
Tijd om aan de slag
te gaan!