Wat zijn Core Web Vitals?
Core Web Vitals bestaan uit drie factoren: de laadtijd, interactiviteit en visuele stabiliteit. In de toekomst zal Google deze factoren laten meegroeien en verder blijven ontwikkelen. De gebruikerservaring op je website staat centraal en Google gaat dit meten aan de hand van devolgende 3 factoren:
- Largest Contentful Paint (LCP)
De LCP staat voor Largest Contentful Paint en heeft invloed op de laadtijd van een pagina. Hiermee wordt gemeten wat de laadtijd het grootste content element boven de vouw is. Hoe sneller dit is, des te beter voor de zoekmachine en gebruiker. De richtlijn van Google is om de LCP binnen 2,5 seconden in te laden. De LCP is een metric die vooral op de snelheid van een pagina of website is gericht. - First Input Delay (FID)
De FID heeft direct invloed op de interactie van de bezoeker met de pagina. De First Input Delay staat voor de tijd waarbij de bezoeker op een link of knopt klikt. De richtlijn van Google is om dit minder dan 100 milliseconden te laten duren. Wanneer dit langer duurt kunnen bezoekers het gevoel krijgen dat de website vastloopt of traag is. Hierdoor zullen bezoekers sneller afhaken. De First Input Delay (FID) is een metric die vooral op het gevoel van bezoekers is gericht. - Cumulative Layout Shift (CLS)
De CLS, ofwel Cumulative Layout Shift, wordt aangegeven op een schaal van 0 tot 1 en geeft aan hoezeer elementen op een pagina verschuiven tijdens het inladen van de pagina. Hoe lager de score, des te beter dit voor de performance wordt gezien. Het is ook niet prettig voor een gebruiker dat elementen nog verschuiven wanneer hij of zij al een actie wil uitvoeren op de website.
Hoe meet je Core Web Vitals?
Er zijn verschillende mogelijkheden om de Core Web Vitals en de gebruikservaring van een pagina te meten. De gemakkelijkste is via de ontwikkelaarstools in je browser. In dit menu kan je klikken op “lighthouse meting”. Je kan zowel mobile als desktop testen. De exacte score van de metrics wordt in dit rapport getoond.
Wij maken websites op maat in een framework
OPgemerkt werkt niet met standaard WordPress thema’s die ja heel vaak ziet op het web. WordPress thema’s zijn sloom en werken met allerhande logge plugins, die ook nog eens regelmatig geupdate moeten worden. Hierdoor zijn deze websites niet geschikt om goed te scoren in Core Web Vitals. Resultaat: De SEO begint al met een achterstand. OPgemerkt maakt op maat gemaakte websites geprogrammeerd in een framework. Frameworks worden ook gebruikt door grote bedrijven zoals Bol.com, Nike, Amazon etc. OPgemerkt brengt deze technologie nu ook naar de KMO.
Wat zijn de voordelen van een website in een framework?
- Gebruiksgemak: Website zijn gemakkelijk en compleet aanpasbaar, niet gebonden aan de limieten van het CMS-systeem.
- Veiligheid: De data en website worden op verschillende servers gehost waardoor bij een potentiële hack of aanval de data altijd gescheiden is van de website zelf.
- Snelheid: Content staat klaar voordat een pagina geladen is, er moet geen database geladen worden waardoor de website supersnel aanvoelt. Hosting is niet gebonden aan één server locatie waardoor de website waar ook ter wereld even snel geladen wordt. Om die redenen kiezen grote internationale merken ook om hun website via een framework te laten werken.
- SEO-optimalisatie: Doordat de pagina’s zo snel geladen worden, gebeurt de indexering op Google ook een stuk sneller.
Websites die OPgemerkt gemaakt heeft
Wil jij ook een nieuwe website die klaar is voor het web van de toekomst? Neem contact met ons op en wij doen een gratis analyse.