Dit zijn dé design trends van 2021

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Niels Moons
Niels Moons
Niels is Design Director bij OPgemerkt. Hij volgt de trends in grafisch design op de voet.
Nu 2021 voor de deur staat, kijken we met plezier uit naar de designtrends voor het komende jaar. Zeggen dat 2020 een vreemd jaar is geweest, is meer dan een understatement. In de online markt hebben verschillende lockdowns, gedwongen sluiting van winkels en onderwijsinstellingen een enorme impact gehad. Afstandsonderwijs, online winkelen, online entertainment, thuiswerk en vergadersoftware hebben allemaal een snelle groei gekend. Mensen en bedrijven hebben zich sneller dan ooit moeten aanpassen. En zoals altijd in periodes van dramatische veranderingen moet technologie de trends en de behoeften van de klant volgen. Dit geldt natuurlijk ook voor grafisch ontwerp en webdesign.

Bepaalde elementen van webdesign blijven belangrijk: snelheid, gemakkelijke navigatie en beveiliging. Nieuwe trends zijn de opkomst van batterij besparende modus en een donkere modus.
De nieuwste trends in grafisch ontwerp en webdesign werken met deze aspecten en versterken ze visueel. En het is niet alleen website-ontwerp waar we het over hebben. We zien deze trends ook terugkomen in de branding van bedrijven zoals in logo’s, illustraties en algemene marketing.

Dus laten ons samen op onderzoek gaan en wat voorspellingen doen en nagaan wat de populaire designtrends zullen worden van 2021. Vergeet niet dat stilstaan achteruitgaan is!

3d design

De trend van het 3D-ontwerp is niet bepaald nieuw, maar wordt wel steeds hipper. Deze trend is er een die zeker gebruikt maakt van recentere technologische vooruitgang en nieuwe software mogelijkheden. Een mooi voorbeeld van designtrends die voortkomen uit nieuwe “can-do” mogelijkheden. De opkomst van Augmented Reality en Virtual Reality in high-performance UI-webontwerp en apps, sneller internet, verbazingwekkende off-the-shelf software – al deze dingen betekenen dat ontwerpers hun 3D-skill’s kunnen verhogen.

Emoji's!

Emoji’s zijn de hedendaagse pictogrammen waarmee ontwerpers emotie kunnen toevoegen aan uitspraken, sites of gedrukte media. De intentie van de communicator of een kleine knipoog aan het einde van de zin. En ze worden steeds populairder, ook als het centrale kenmerk van communicatie. Hoofdzakelijk maar niet alleen op sociale media – Snapchat, Instagram – Emoji’s moedigen interactie aan. Hetzelfde kan gezegd worden van al je ontwerpen, het gebruik van Emoji’s zorgt voor een reactie en ze verlichten de stemming.

Voxel art

Een voxel is een 3D-kubus. Je ziet het vaker in games zoals Minecraft en het heeft een direct herkenbare stijl. Eerder in dit artikels spraken we al dat 3D als een belangrijke trend zou worden en Voxel art kan je zeker in dit rijtje plaatsen. Heet is een visuele eenvoudige techniek, ietwat kinderlijke met een retro aantrekkingskracht. Dit maakt het zéér modern en één van de trends om naar uit te kijken in 2021. Je hoeft alleen maar door deze zorgvuldig uitgekozen selectie van geweldige ontwerpen te kijken om een idee te krijgen van wat er kan worden gedaan. Het is dynamisch en leuk, en heel memorabel.

Natuurlijke elementen

Organische, zachtere, natuurlijke ontwerpen zijn de afgelopen 10 jaar langzaam populairder geworden. Het idee om de natuur na te bootsen, natuurlijk licht, zachtere, aardse kleuren en tinten, natuurlijke gradiënten in kleurenschema’s en vloeiende lijnen. De essentiële eigenschappen van de natuur zijn geschikt voor alle ontwerpen, alle technieken en alle commerciële doelen. Het is een zegen voor ontwerpers dat deze inspiratiebron trendy is in 2021.

Goud en metaal

Metaaleffecten in design worden zeer trendy in 2021. Ze zijn al populair in productontwerp, denk maar aan de materiaalkeuzes en kleuren van de nieuwste smartphones. Ze passen perfect in de richting van minimalistisch design. Ontwerpers hebben met succes geëxperimenteerd met verschillende metallic looks, zoals zilver, koperkleur en rosé goud, maar goud is nog steeds het meest tijdloze. Goud toont alle variaties van metallic design, mat, glanzend, reflecterende lichteffecten, reliëf, gekrast, geëtst en uitgesneden.

Duo- en monochrome

Het idee van een beperkt kleurenpalet bestaat al een tijdje in modern design. Mede beïnvloed door een vlotte, stoere look en vibe, maar ook als compensatie voor de toename van illustraties en andere complexe graphics. Voor de consument helpt dit ook om het ontwerp te vereenvoudigen, zodat de hersenen niet overspoeld worden door een ingewikkelde mix van ontwerp kenmerken die allemaal tegen elkaar botsen. 

Duotoon- en monochrome ontwerpen zijn de logische volgende stap, waardoor ontwerpers een bepaalde sfeer kunnen creëren, maar toch in combinatie met de nieuwste technologieën. Het is gemakkelijk voor ontwerpers om monochrome filters te gebruiken en te experimenteren met duotonen. We weten dat mensen meer tijd achter hun computer doorbrengen, en niet per se uit vrije wil. Er is een idee dat dit de behoefte aan meer ontspannen, rustige thema’s voor sites stimuleert. Kleur is één van de antwoorden, een website bij elkaar houden als een verenigd geheel en het emotionele effect van kleur benadrukken.

Tijd om aan de slag
te gaan!
Tijd om aan de slag
te gaan!